Waar een wil is, is een weg.....

Bel gerust naar mij op 06 - 44 87 96 15 voor vrijblijvende informatie / overleg of om je direct aan te melden

Werkwijze

 

Verwijzing en aanmelding

Nadat je een verwijzing van de huisarts of een andere verwijzer hebt gekregen voor behandeling in de Generalistische Basis GGZ of Specialistische GGZ, kun je telefonisch contact met mij opnemen. Mocht ik met een behandeling bezig zijn en daardoor de telefoon niet kunnen opnemen, dan kun je een bericht inspreken met je naam en telefoonnummer en dan bel ik je terug.

Ook kun je mij een bericht via het contactformulier sturen door op onderstaande knop te klikken .

Mocht je eerst nog wat informatie willen uitwisselen om te kunnen besluiten of je inderdaad jezelf wil aanmelden, dan is dat natuurlijk geen probleem.

Als je besluit om je aan te melden, wordt je dossier aangemaakt en krijg je een account. De bedoeling is dat jij je verwijzing vooraf aan onze eerste intakegesprek via dat account naar mij opstuurt. Ook kun je via dit account onder andere gratis over en weer beveiligd berichten versturen. Tevens maken we een afspraak voor een eerste intakegesprek. 

Als ik redenen heb om te denken dat je bij mij niet op de goede plek bent, dan zal ik dat met je bespreken en je adviseren om, zo nodig met hulp van je huisarts, een andere hulpverlener of instelling te zoeken.  

Intake

Vervolgens vindt de intake plaats. Hierin probeer ik een globale eerste indruk te krijgen van je klachten, je hulpvraag en of ik denk je de hulp te kunnen bieden die je zoekt of nodig hebt. De intake omvat meestal 2 à 3 sessies. Ook krijg je een of meer vragenlijsten om op je gemak thuis in te vullen.

 

Neem naar het eerste gesprek een identiteitsbewijs mee. Ik ben verplicht om jouw identiteit te controleren.

 

Sinds 1 januari 2022 is in de Geestelijke Gezondheidszorg het zorgprestatiemodel (ZPM) ingevoerd, waarbinnen zorgvraagtypes vastgesteld moeten worden. Een zorgvraagtype geeft informatie over de verwachte behandelinzet en behandelduur. 

Om een zorgvraagtype vast te stellen, vul ik tijdens de intake de HONOS+ vragenlijst in. De uitkomst geeft informatie over de ernst van jouw klachten en problemen. Op basis hiervan kan een zorgvraagtype vastgesteld worden, die het beste bij jouw klachten en problemen past. 

 

(Klik hier om op de pagina Tarieven te komen voor meer informatie over wat het zorgprestatiemodel is en wat dit betekent voor de tarieven en facturen.)

(Klik hier om op de pagina Behandeling te komen voor meer informatie over behandeling in het zorgprestatiemodel.)

Behandelplan

Vervolgens zal ik een diagnose stellen en samen met jou een plan maken dat omvat hoe de behandeling er ongeveer uit zal zien, op welke doelen we ons gaan richten, en hoe lang de behandeling ongeveer zal duren. Ook schrijf ik hier een intakeverslag van. Mits je hier toestemming voor geeft, zal een verkorte versie hiervan verstuurd worden naar je huisarts.

 

Mocht ik inschatten dat andere hulp nodig is, dan ik kan bieden, dan denk ik met je mee waar je die hulp zou kunnen zoeken. Ook dan krijgt jouw huisarts, mits jouw toestemming, een verslag.

Behandeling

Daarna gaan we samen echt aan de slag! Er zit doorgaans geen wachttijd tussen de intake en de behandeling; de contacten lopen gewoon door. Tijdens de behandelsessies worden bij jou passende therapeutische interventies toegepast en wisselen we manieren uit om met je problemen om te gaan. Een sessie duurt 60 minuten. Vervolgens ga je daarmee thuis oefenen.

 

Ook besteden we tijdens de behandeling aandacht aan de evaluatie van het verloop van de behandeling  Hiertoe worden tijdens de evaluatie wederom vragenlijsten afgenomen, waaronder de HONOS+ vragenlijst en het zorgvraagtype wordt opnieuw vastgesteld.

Er wordt gekeken of we beiden vinden dat we nog op het goede spoor zitten. Of dat we samen bijvoorbeeld vinden dat de  behandeling op bepaalde punten bijgesteld moet worden, zoals dat bepaalde onderwerpen meer of minder aandacht nodig hebben, de behandelintensiteit en behandelduur aangepast dienen te worden, of dat de behandeling wellicht beëindigd kan worden. 

Einde van de behandeling

Langzamerhand zul je waarschijnlijk gaan merken dat je steeds minder behoefte hebt aan een sessie en wordt de frequentie van de sessies afgebouwd. Samen werken we naar een einde van de behandeling toe.

 

Op het laatst vindt er nog een eindevaluatie plaats en schrijf ik een eindverslag. Je huisarts of andere verwijzer wordt, mits jouw toestemming, door middel van het eindverslag op de hoogte gebracht van het verloop en beëindiging van je behandeling.

Contact met andere betrokkenen en privacy

Wanneer dit tijdens je behandeling wenselijk of noodzakelijk is, overleg ik graag met je huisarts of andere betrokkenen. Ook is het mogelijk om iemand uit jouw persoonlijke omgeving bij de behandeling te betrekken, bijvoorbeeld een partner, een ander familielid, vriendin/vriend, buurvrouw/buurman, collega, enzovoort.

 

Alles wat jij mij vertelt is vertrouwelijk en bespreek ik niet met anderen, behalve als jij mij daar toestemming voor geeft. Overleg of iemand bij de behandeling betrekken, gebeurt alleen op jouw verzoek of met jouw toestemming.

Alleen in uitzonderlijke gevallen, wanneer jij bijvoorbeeld een gevaar voor jezelf of voor anderen bent, mag ik in het kader van bieden van goede zorg zonder met jou te overleggen contact opnemen met bijvoorbeeld een huisarts en/of iemand uit jouw naaste omgeving.

Waarneming

Wanneer ik langdurig afwezig ben, bijvoorbeeld vanwege vakantie of ziekte, blijf ik beschikbaar voor cliënten die bij mij in behandeling zijn en kunnen zij indien nodig mij bereiken. Hierover worden er vooraf aan mijn afwezigheid. afspraken met mijn cliënten gemaakt, mits er natuurlijk sprake is van "geplande" afwezigheid. In het onverhoopte geval dat ik langdurig niet beschikbaar kan zijn, worden cliënten die bij mij in behandeling zijn geïnformeerd over bij welke collega zij terecht kunnen.